Науково-методичний дайджест
"ОСВІТА НА ЗДОРОВ'Я"
Випуск № 3
(березень, 2024)


УПОРЯДНИКИ:
Світлана Авдєєва,
Ірина Мінакова
Комунальний заклад "Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" Запорізької обласної ради
Кафедра реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя
Олена Чеботарьова, кандидат педагогічних наук, зав. відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
У статті розкривається актуальність проблеми організації навчання і підтримки учнів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах запровадження воєнного стану в країні. Представлено аналіз літературних джерел, нормативних документів і сучасних вітчизняних досліджень щодо проблем підтримки і допомоги учням з особливими освітніми потребами в умовах кризових викликів і перспектив їх вирішення.
Представлено методичні рекомендації фахівцям щодо організації допомоги і навчання дітей в умовах воєнного стану, презентовано сучасне навчально-методичне забезпечення навчання учнів з порушеннями інтелекту. Акцентується увага на необхідності врахування під час навчання певних психофізичних обмежень у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
Posted by irinaminakova
Олена Чеботарьова, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
Ірина Абакумова, вчитель трудового навчання.
У статті розкривається актуальність організації дистанційного навчання учнів старшого шкільного віку з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану в країні. Розглянуто способи організації дистанційного навчання школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах воєнного стану в країні. Висвітлено основні аспекти, які слід враховувати у процесі трудового навчання у дистанційному форматі. Розкриваються особливості дистанційного формату трудового навчання учнів з особливими освітніми потребами. Висвітлено методичні поради та рекомендації щодо дистанційного навчання школярів з порушеннями інтелектуального розвитку. Представлено практичні рекомендації з організації проектно-технологічного навчання учнів старшої ланки школи в сучасних умовах кризових викликів.

Posted by irinaminakova
Особливості роботи асистента вчителя під час дистанційного навчання.
Войтенко Альона Андріївна, аспірантка кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка.
У статті з’ясована важливість організації якісного дистанційного навчання. Пандемія вже змусила всіх освітян адаптуватись та перелаштувати свою роботу на дистанційний режим. Втім війна в Україні привнесла нові виклики. Зараз як ніколи важливо, попри все, організовувати якісне дистанційне навчання, особливо для дітей з особливими потребами, яким процес навчання дається ще складніше. Оскільки ці діти мають обмежені можливості швидко реагувати та обробляти інформацію з навколишнього середовища, важливо запроваджувати у навчальний процес кроки підтримки, які допоможуть мінімізувати наслідки психологічної травми.
В статті розглядається специфіка психолого-педагогічного супроводу, підкреслюється, що організація навчального процесу в класах, де навчаються учні з особливими потребами, має свої особливості (форми, методи, залучення різних фахівців, батьків тощо). Отже, в умовах загальноосвітнього закладу з інклюзивним навчанням одним із суттєвих моментів є створення додаткових необхідних умов, забезпечення підтримки та супроводу дітей такої категорії у нинішній час.

Posted by irinaminakova
Лілія Зімакова, Олександр Тупиця, Людми Жданюк.
У статті на основі вивчення науково-педагогічної літератури здійснено термінологічний аналіз педагогічної сутності поняття «дистанційне навчання дітей дошкільного віку», як форми навчання у воєнний період країни, фундамент якої повинен базуватися на партнерській взаємодії. Розглянуто позитивні та негативні сторони залучення дітей дошкільного віку до дистанційного навчання, організація дистанційного та змішаного навчання у закладі дошкільної освіти.
Саме партнерська взаємодія між суб’єктами дошкільної освіти ефективно сприяє залученню дітей до дистанційного навчання під час воєнного стану, а саме:
- об'єднує педагогів, дошкільників та дорослих, які доглядають за дітьми;
- забезпечує право дитини на освіту;
- формування у дітей комунікативно-мовленнєвої, логіко-математичної, еколого-природознавчої, цифрової компетентності;
- позитивно впливає на сімейні стосунки, психоемоційний клімат у родині, оптимізує дитячо-батьківські відносини;
- забезпечує формування особистісних якостей суб’єктів освітнього процесу.